Den nye Mercedes-AMG G 63 er en firehjulstrækker med mange talenter

Vi kender i hvert fald kun én Mercedes-AMG, der både kan være en praktisk SUV, en luksusvogn og en sportsbil på én og samme tid. AMG G 63 afføder respekt hvor end den kommer frem, og det er altså uanset om du skal eskortere dig selv til fint middagsselskab, hamre igennem broget terræn eller blot køre den en tur i vaskehallen, så lakfarven virkelig kommer til sin ret igen. Dem kan du i øvrigt vælge et hav af – seneste smukke og super eksklusive tilføjelse til farveporteføljen er blandt andet Manufaktur hyperblå magno eksteriørfarve. Det er nok noget af det mest maskuline, der findes på fire hjul, og vi synes, at den azurblå nuance passer som hånd i handske til det aggressive bæst.
AMG G 63 er på alle leder og kanter hidsigere end sin forgænger – og vi taler altså både indvendigt og udvendigt. Forkofangeren har fået et AMG-specifikt look med tre lodrette lameller foran luftindtagene, og så bidrager de nye stålindsatser til en mere rå attitude. Det samme gør de adaptive MULTIBEAM LED for- og baglygter, der nu kommer som standard. Takket være intelligente belysningsfunktioner oplyser de vejen alt efter køresituationen og reagerer på den aktuelle trafik ved hjælp af 84 LED’ere – alt sammen med det formål at give dig en endnu bedre køreoplevelse i de mørke aftentimer.
Det nyeste MBUX Infotainmentsystem er nu standard i Mercedes-AMG G 63.
Lækre AMG-specifikke designdetaljer finder du naturligvis mange flere af på og inde i bilen. AMG-emblemet på kølerhjelmen er et pragteksempel, og for første gang vil mærket også vise sig i sidespejlenes lysprojektering. De sølvfarvede bremsekalibre, perforerede bremseskiver og 20” AMG alufælge i femdobbelt-eger design runder det sporty udseende perfekt af, men legen stopper ikke der.
Du kan skrue endnu mere op for løjerne, for i alt er der et udvalg af seks forskellige hjuldesigns med op til 22” og tre forskellige farver. Skal din AMG G 63 være rigtig grum at se på, sørger Exterior Carbon Fiberpakken blandt andet for, at reservehjulsafdækning og kofangerindsatser er udført i kulfiber, alt imens kølergrillen, spejlafdækninger og indsatser i mørk krom stjæler opmærksomheden øjeblikkeligt.
Dørene er omhyggeligt konstrueret til at vække minder om den ikoniske forgænger, så forvent at hængslerne sidder stolt hvor de altid har gjort, og at du stadigvæk skal lægge nogle kræfter i at smække døren i – så hårdt, at du ikke må blive skuffet, hvis ikke det lykkes første gang. Vi har været der. Og forvent den samme velkendte lyd. Sportsånden lever i bedste velgående videre inde i kabinen gennem et interiør, der er upåklageligt bygget og ser fantastisk ud. AMG Performancerattet i blødt nappalæder og touch-kontrol overflader med inspiration fra motorsportens verden møder dig som det første, og så viderefører de to nye sømløst integrerede 12,3” displays luksusoplevelsen med det nyeste MBUX Infotainmentsystem for allerførste gang. Og når du smider den sublime lyd fra Burmesterhøjtalerne i puljen, får du alle tiders mulighed for at underholde alle medkørende på bedste vis.
Du er kun dynamisk ryk fra civiliseret fremfærd til brutal offroading.
Den ikoniske kultbil stjæler altid showet, og du kan lige så godt vænne dig til synet af smartphones, der peger i din retning, når du kommer buldrende med den vilde offroader. Klassens frække dreng er opmærksomhedskrævende og sulten efter at sætte firehjulstrækket i fuld galop. Egentlig kan den sagtens præstere at være din blide ledsager på dine daglige køreture, men har den et valg, kan du roligt regne med, at dens 585 heste sørger for en fremdrift du kan mærke i hele kroppen.
Den gamle motor er gået på pension, og mens den fejrer sit otium, er den nye elektrificerede 4,0-liters V8-biturbo kommet for at lave larm i gaderne. Med lidt hjælp fra de 850 Nm og 48-volts teknologien og den integrerede starter-generator, får den et lækkert boost, som kaster 20 ekstra hk og 200 Nm mere i puljen. Det gør den mildest talt i stand til at brillere i sprintdisciplinen, når 9-trinsgearkassen får grønt lys til at katapultere dig og dit entourage fra 0-100 km/t på lige knap 4,4 sekunder. Vi håber, at du kan nøjes med en topfart på 220 km/t – det burde i hvert fald være mere end rigeligt med fart og dynamik til at dække adrenalinbehovet.
Nu vi er ved dynamik, skal vi da også lige tage et nærmere kig på køreegenskaberne, for det forpligter at være kongen af offroad, og den faceliftede Mercedes-AMG G 63 skuffer heller ikke på dette parameter. Dens fem AMG DYNAMIC SELECT køreprogrammer gør den i stand til at agere som en respektfuld gentleman der glider elegant henover asfalten, hvis du selvfølelig tager den i ”Comfort”-mode, alt imens ”Sport” og ”Sport +” inviterer til meget mere leg og gemmer på de mest vidunderlige V8-løvebrøl du kan forestille dig. Bevæger du dig ud i virkelig udfordrende terræn, er Affalterbach-kongen naturligvis udstyret med tre specifikke offroadprogrammer ”Sand”, ”Trail” og ”Rock”, som hjælper dig med at komme stabilt og sikkert gennem landskabet.
Når støvet har lagt sig og motorens rungende brøl aftager i det fjerne, er det tydeligt, at den faceliftede Mercedes-AMG G 63 ikke er for sarte sjæle. Dette firehjulstrukne monster lover en rejse, hvor hver kilometer er spækket med spænding. Så uanset om din næste destination er den kringlede kystvej eller det barske bjergterræn, er én ting sikkert: Du vil altid have en særlig historie at fortælle fra det øjeblik du drejer nøglen til den sidste hæsblæsende acceleration.